19 helmikuuta 2014

Ruokajuttuja viime päiviltä

Mulla on aina kotona ruokaa tehdessäni kuvata melkeimpä kaikki mitä syön, joko puhelimella tai kameralla. Harvemmin kuitenkaan julkasen niitä kuvia, tai tuntuu aina jotenkin vähän tyhjänpäiväseltä julkaista kuvia lähes samoista ruuista. Kokosinkin nyt näitä ruokakuvia tähän yhteen postaukseen, koska musta noissa oli kuiteski kivoja värejä ja kiva teillekin vähän kertoo mun ruokailutottumuksista.
41
Viimeks kun olin käymässä kotona, leivottiin pikkuveljen kanssa dumlemuffinsseja. Tai siis veli leipo ja mää keskityin enemmänkin tohon kuvaamiseen ja dumlejen pilkkomiseen (ja ehkä vähän syömiseenkin). Ennen meni roolit toisinpäin, mutta nykyään mun veli on sellanen leipuri, että jään minä jo kakkoseks.
IMG_1891 IMG_1890 IMG_1895
Nää ylläolevat kuvat on otettu sinä samaisena viikonloppuna, kun olin käymässä Jämsässä. Sukulaisia tuli käymään, joten leivoin ajankulukseni tollasen prinsessakakun, mikä onnistui ihan yllättävän hyvin. Noiden koristeiden väkertäminen ei kyllä onnistukaan sitten ihan niin hyvin, mutta lopulta sain onneks jonkinnäköset ruusut aikaseks. Kakku on tehty tällä ohjeella. Äiti oli lisäks leiponu vielä laskiaispulliakin, nam. Syön mää oikeesti ihan suhtkot terveellisesti, vaikkei siltä ylläolevien kuvien perusteella näytä.
IMG_1917
Kuten oon tuhanteenmiljoonaan kertaan varmaankin täällä maininnut, niin rakastan aamupaloja. En koskaan jätä aamupalaa välistä, ja yleensä käytän sen tekemiseenkin jonkinverran vaivaa ja aikaa. Viime viikon alussa leivoin sämpylöitä, joita riitti mukavasti koko viikon ajaksi ja taitaa niitä vieläkin olla pakastimessa muutama. Harvemmin kuitenkaan syön leipää, ainoastaan koulussa ja nyt, kun leivoin ite sämpylöitä. Nykyään syönkin aamupalaksi esimerkiksi rahkaa tai jogurttia, johon sekotan mysliä ja tuoretta banaania. Esimerkiksi taka-alalla näkyvä Vitalinea Pro rahka passionhedelmänmakuisena on ihan lemppari. Huomasin kuitenkin, että siinä on aika paljon sokeria, joten eilen ostin Arla Protein proteiinirahkaa, mikä oli ihan super hyvää, nousi heti ihan lemppariks. Ennen söin paljon myös Skyrin rahkoja, mutta kyllästyin niiden makuun melko nopeeta, nyt kuitenkin on tullut uutta ananaksen makusta, mikä oli ihan hyvää. Rahkan lisäks juon teetä tai teen jonkun smoothien.
IMG_1922
Oon nyt yrittänyt oikeesti panostaa tänä vuonna siihen miten syön, mitä syön ja millon syön. Syksyllä tuli syötyä vähän sitä sun tätä, mutta nyt oon saanut ateriarytmin aika hyvin korjattua taas. Epäsäännöllien ruokarytmi ja jatkuva herkuttelu näky niin kropassa kuin tuntui päässäkin. Jatkuvan väsymyksen takia päätinkin, että uusi vuosi saa nyt tuoda tullessaan uudet, säännölliset ruokatottumukset. Säännöllisillä ruokatottumuksilla tarkotan sitä, että syön päivässä aamupalan, lounaan, useimmiten välipalan, iltaruuan ja välillä iltapalan. Yritän myös koostaa mun ruuat terveellisistä raaka-aineista, kuten kasviksista, broilerista, kananmunasta, hedelmistä ja marjoista. 

Lounaan syön usein koulussa, ja koulun jälkeen on välipalan vuoro. Välipalat, iltapalat ja aamupalat koostuu mulla aikalailla samoista aineksista, eli jogurtista, rahkasta, hedelmistä/marjoista tai smoothiesta. Sunnuntaina tein välipalaks mustikkamuffinsseja, ei ehkä sieltä terveellisemmästä päästä, mutta välillä saa toki herkutellakin. Yks välipalalemppari on myös riisikakut, joihin laitan päälle banaanisurvosta. 
IMG_1934 IMG_1941
Iltaruuan teen aina itse kotona. Teen useimmiten jotain salaattia, niistä kun saa tosi helposti erilaisia variaatioita. Yllä oleva kuva on tältä päivältä: kanasalaattia. Salaatin sijasta keitän myös usein kasviksia, ja niiden lisänä sitten jotain lihaa tai kanaa. Nyt kun oon koko alkuvuoden syönyt melko säännöllisesti ja pääasiassa terveellisesti, huomaan olevani paljon energisempi eikä tee enää niin paljoa mieli mitään makeaa koko ajan. En tiiä miks mua tekee niin usein kaikkea makeaa. Ensiks ajattelin, että pitäisin jonkinlaisen herkkulakon alkuvuodesta, mutta totesin lopulta, ettei sellanen onnistu mun osalta. Jos kiellän itseltäni jotain, niin sillon mua ainakin tekee sitä mieli, joten hyvällä omalla tunnolla herkuttelen kerran (tai pari) viikossa.

Mulla on ihan tajuton nälkä tällä hetkellä tätä kirjottaessa, eikä nää ruokakuvat kyllä ainakaan auta asiaa. Meenkin tästä seuravaaks tekemään ruokaa, tota samaista kanasalaattia :D.

2 kommenttia:

Feel free to comment, it will make my day! ☮